In een vorige blog heb ik de voorspelling gedaan dat de rol van grote pensioenuitvoerders in de toekomst zal gaan afnemen en de rol van verzekeraars gaat toenemen als het gaat om pensioen uitvoering. Grote pensioen uitvoerders beraden zich op hun toekomst, en de vooruitzichten zien er niet altijd even rooskleurig voor ze uit. Excellente pensioenuitvoering, dat is waar ze zich op kunnen richten. Maar wat is dat? In deze blog geef ik tien tips voor de vorming van een excellente pensioen uitvoering.
Tip 1: De architectuur van veel pensioen administraties is vaak geënt op de volgorde “fondsen- regelingen – werkgever – deelnemer”. De klant (het fonds) staat centraal. Het nieuwe pensioen akkoord verlegt de aandacht van het fonds naar de deelnemer. Dus in een nieuwe architectuur is de volgorde precies andersom: de deelnemer staat centraal. Hebt u nog een administratie die geënt is op de oude volgorde, dan is ombouw en het verleggen van de focus een noodzaak.
Tip 2: Nu de deelnemer centraal staat, en er ook niet altijd een relatie bestaat naar de andere eenheden als werkgever / regeling / fonds, is het van belang zijn opbouw (kapitaal / aanspraak) goed in beeld te hebben en inzichtelijk te maken. Als een dergelijke, op de persoon gerichte administratie niet bestaat, moet deze aangebracht gaan worden. Herdefinieer dus het begrip “deelnemer”, en u zult merken dat het datamodel er anders uit gaat zien.
Tip 3: Ondanks het feit dat we het misschien anders zouden willen, is de gemiddelde deelnemer nog steeds niet geïnteresseerd in het onderwerp “pensioen”. Met tip 2 in het achterhoofd is het van belang de deelnemer continue te verleiden toch enige aandacht te besteden aan zijn pensioen. Doelgroep gerichte, eenvoudige en correcte deelnemer communicatie is van eminent belang. Hierbij is de keuze en de inrichting van het kanaal, of een multi-channel benadering, doorslaggevend. Besteed dus veel aandacht aan de communicatie met uw deelnemer.
Tip 4: Fondsen communiceren van oudsher houterig met hun deelnemers (en werkgevers). Fondsen, die hun uitvoering uitbesteden aan pensioen uitvoerende organisaties, laten de “mijn” omgevingen (bijv. MijnPFZW, MijnABP) bouwen, onderhouden en hosten bij de uitvoerder, en deze “mijn” omgevingen zijn via de fondswebsite te benaderen. Nu de focus verlegd wordt naar de deelnemer, is het fonds (en welke boodschappen het ook graag zou willen communiceren) voor de deelnemer feitelijk steeds minder relevant. Scheid dan ook fondscommunicatie en relevante communicatie voor de deelnemer, en neem je websites onderhanden. Fondscommunicatie is echt secundair. Dus niet van Fonds naar Mijnomgeving, maar andersom.
Tip 5: Het merendeel van de processen bij pensioen uitvoerende organisaties kan volledig geautomatiseerd en real time verwerkt worden (Straight Through Processing). Organisaties die geen zicht hebben op het aantal en de geautomatiseerde verwerkingsgraad van hun processen hebben nu veel huiswerk: breng alle processen in kaart en automatiseer de procesuitvoering, en voorzie in een proces regie laag. Het achterliggende applicatielandschap dient hierop aan te sluiten.
Tip 6: Hoewel afnemend, blijft er altijd nog wel een papierstroom bestaan. Waar vroeger RPA (Robotic Process Automation) werd gezien als het automatiseren van onhandige, handmatige processen, is het nu zaak deze wijze goed te verankeren en in te bedden in de uitvoering, in combinatie met tip 5.
Tip 7: Niet betekenis onderscheidende processen, die alle uitvoerders delen, zijn mogelijk de moeite waard om onder te brengen in een Shared Service Center. Denk hierbij aan excasso straten, printstraten voor UPO’s en andere deelnemer communicatie, processen als waarde overdracht, etc. Kortom: zelf doen, samen doen, of uitbesteden, deze vraag is nu pregnanter dan ooit.
Tip 8: Naast pensioen administratie, hebben alle uitvoerders ook reguliere bedrijfsfuncties zoals HR, facilities, de financiële administratie, marketing, productmanagement etc. Maar ook de “standaard ICT” functies zoals werkplek automatisering of rekencentrum. Deze processen verliezen vaak focus in het geweld van het werk aan de primaire processen. Focusbehoud is hier noodzaak, temeer omdat er ongemerkt veel geld mee is gemoeid.
Tip 9: Het is niet allemaal kommer en kwel. De pensioenmarkt is behoudend en soms zelfs reactionair, en beziet iedere verandering als een bedreiging. Het nieuwe pensioen akkoord biedt kansen, je moet ze wel grijpen. Verzekeraars hebben dat iets meer door dan de oude pensioen fondsen en hun uitvoerders. Kijk dus om naar kansen, en loop gewoon om de beren op de weg heen.
Tip 10: De belangrijkste tip. Vermijd het “not invented here” syndroom, en sta open voor nieuwe, ongebruikelijke ideeën, juist van partijen waarmee u in het verleden geen zaken deed. Neem afscheid van de dinosauriërs binnen uw organisatie en daarbuiten. Nodig eens een andere partij uit dan uw vaste pensioen advies bureau die al jaren in deze markt opereert, en laat u verrassen en inspireren door frisse ideeën. Trademarq heeft verstand van pensioen uitvoering, en wil graag uw gesprekspartner hierin zijn. Er zijn natuurlijk meer tips dan alleen de bovenstaande. Neem contact met mij op (tadek.miller@trademarq.nl) als u eens op een andere manier van gedachten wilt wisselen over de aanpak van pensioenuitvoering.